מה חושבים הפלסטינים על בחירת דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב

    שלום בידרמן No Comments on מה חושבים הפלסטינים על בחירת דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב
    3:06
    19.05.24
    נתי קאליש No Comments on האדמו"ר תקף בחריפות: "הסטרא אחרא מנסה לחבל בהילולא"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    המרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית מנתח את התגובות ברחוב הפלסטיני על בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב.

    על פי המאמר שפורסם הבוקר על ידי המרכז למודיעין, אבו מאזן, ואישים ברשות הפלסטינית, בפתח ובאש"פ שמרו בדרך כלל על איפוק וזהירות בהתייחסותם לבחירתו של דונאלד טראמפ כנשיא ארה"ב. אולם בהתבטאויותיהם בצבץ חשש מפני סחף פרו-ישראלי בקרב הממשל האמריקאי החדש, שהתבסס על הצהרות טראמפ במהלך מערכת הבחירות. עיקרו של חשש זה הינו, שהנשיא החדש יתנער מפתרון שתי המדינות, יתמוך בבנייה בהתנחלויות, ויעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים.

    כחלק מהגישה המאופקת הדגישו דוברי הרשות הפלסטינים, כי בחירת הנשיא הינה עניין פנים-אמריקאי וציינו, כי הפלסטינים מכבדים את הבחירה האמריקאית והם ישתפו פעולה עם הנשיא החדש. פתרון הבעיה הפלסטינית, הדגישו אבו מאזן ובכירים נוספים, חייב להתבסס על פתרון שתי מדינות, על פי גבולות 1967, עם מזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית. צאאב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש"פ, טען כי המפלגה הרפובליקנית והמפלגה הדמוקרטית הודיעו בעבר, כי פתרון שתי מדינות הינו "אינטרס לאומי" אמריקאי וקרא לארה"ב לממש פתרון זה, שלדבריו יוביל לשלום ולביטחון במזרח התיכון.

    יוצאת דופן הייתה התבטאותו שלריאצ' מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו"מ. ריאצ' מנצור נקט לשון מאיימת כלפי הנשיא החדש בהדגישו, כי בידי הפלסטינים ארסנל של כלי נשק דיפלומטים בזירה האו"מית. לדבריו, אם הנשיא הנבחר יעביר את שגרירות ארה"ב בישראל לירושלים אזי הפלסטינים "ימררו את חייו" במוסדות האו"מ. בין המהלכים שהפלסטינים יכולים לנקוט בזירת האו"מ, לשיטתו של מנצור, מצויים כינוס ישיבות חירום של מועצת הביטחון, הגשת בקשה מידי יום להצטרפות פלסטין כמדינה קבועה לאו"מ והעלאה מחדש של החלטת בית הדין הבינלאומי בנושא גדר הביטחון וההתנחלויות.

    גם החמאס נמנעה מתגובות בוטות ומתלהמות כלפי בחירת טראמפ והנושא בכללותו לא זכה לתהודה רבה בכלי התקשורת החמאסיים. ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, וכלי התקשורת של חמאס קראו לנשיא החדש "לתקן" את מדיניות ארה"ב המוטית כלפי ישראל. ח'אלד משעל קרא לטראמפ להבין, שישראל מהווה נטל על האמריקאים ועל השלום, וכי השלום יושג רק ע"י "צדק עם העם הפלסטיני" ו"סיום הכיבוש" (טרמינולוגיה המכוונת ל"אוזניים מערביות" ומשמעותה בראיית החמאס חיסולה של מדינת ישראל).

    במקביל לציפיות הללו הופיעה בהתבטאויות דוברי חמאס סקפטיות באשר לסיכויי שינוי הנטייה הפרו-ישראלית המסורתית של הממשל האמריקאי בעקבות בחירת דונאלד טראמפ. הדבר מצא ביטויו בהתבטאות בכיר חמאס ח'ליל חיה, כי במהלך העשורים האחרונים נוצרו שיתוף פעולה ויחסי קרבה בין הממשל האמריקאי לבין ישראל והדבר לא צפוי להשתנות בעקבות בחירת טראמפ. בהתבטאות של ח'אלד משעל בפני באי כנס ירושלים, שנערך באיסטנבול, אף הופיע איום מרומז, כי אם לא תשנה ארה"ב את מדיניותה, אזי הפלסטינים מסוגלים לשנות את מהלך ההיסטוריה.



    0 תגובות